London - mandag den 21. marts 2005

Leicester Square og sejltur til Thames Barrier

Efter en god nats søvn, var der liv over hele linien kl. 7. Vejrudsigten sagde lunt og tørt - med regn sidst på dagen. Mon det ville holde?

Efter morgenmaden fandt vi ud af, at første båd mod Thames Barrier sejlede kl. 10:40. Den ville vi med!

Afsted til Leicester Square, hvor det er muligt at købe teaterbilletter til mange af de store forestillinger og musicals i London - til halv pris. Det er dog kun samme dags billetter, der sælges.

Jeg ankom kl. 09:45 og var nok nr. 50 i køen. Der blev åbnet for 2 sluser i "kiosken" og det tog ca. 35 minutter at nå frem og få købt en billet til "Festen". Denne danske dogme-film var sat op som teaterstykke i London - og det ville jeg gerne se.

Med billetten i hus (på 3. række), gik vi ned forbi Downing Street til Westminster Pier, hvorfra bådene sejlede. Første afgang kl. 10:40 nåede vi ikke og næste afgang var kl. 14:00, så vi valgte at tage en bus væk fra turistområdet, for at finde noget frokost. Vi havnede imidlertid i en kø ved Piccadilly og valgte at fortsætte til fods. I en sidegade fandt vi en lille sandwichbar, hvor vi kunne få fish & chips.

Efter frokosten besøgte vi det Japanske Center, der ligger klods op ad Piccadilly Circus. Her kunne vi snuse lidt til den japanske kultur med restauranter og indkøbsmuligheder. Vi fandt også den olie, som vi aldrig har kunnet finde i Danmark: Layu. Det er en sesamolie med chili i - det smager forrygende i supper og på gammel ost!

Videre ad Regent Street og igennem St. James Park ned til Westminster Pier. Båden havde plads til 240 - og vi var ca. 24, der skulle med!

Sejlturen tog en time til Greenwich og en time til Thames Barrier og retur til Greenwich - samt en time om turen tilbage til Westminster Pier. Sejlturen var en kærkommen afveksling på de mange kilometers traven, vi allerede havde været igennem. Og der var nok at se på undervejs. Især højhus-området ved Docklands og de mange forholdsvis nye byggerier langs Thames var interessante og se-værdige. Selve Thames Barrier var der ikke noget særligt i.

På vejen tilbage blev det mere gråt - de havde også lovet regn.

Aftensmad... Subway til Leicester Square og op i China Town. Vi fandt en lidt snadsket men billig restaurant. Maden var helt OK men det var vist godt, vi ikke havde set køkkenregionerne...

I China Town kørte mine øjne rundt i hovedet på mig. Der er så meget at kigge på for en som mig, der er glad for asiatisk mad. Jeg kunne slet ikke finde ud af, hvilken butik jeg skulle gå ind i. Heldigvis havde jeg en aftalte med et teater, så jeg tog afsked med resten af familien og fandt frem til The Lyric Theatre, hvor Festen skulle foregå.

Det var et kanonstykke. Jeg var begejstret for filmen og teaterstykket var meget tro mod filmen, så jeg var godt tilfreds. Det var helt sikkert en spændende opsætning.

Det var begyndt at småregne, da jeg tog Subway tilbage til Lancaster Gate. Der var masser af mennesker på gaden.

Resten af familien snorksov, da jeg kom tilbage til hotellet kl. 22:30.

Jeg kunne gøre en foreløbig status over turen. Vi havde været flittig med at gennemføre de aktiviteter, vi havde planlagt med hjemmefra. Vi var næsten foran vores plan!